https://www.facebook.com/maiserygaard/En psykolog blev nødvendig – Coronakrise Råd – Maise Rygaard
Hvad skal jeg lave med mit barn ? 30 gode ideer

En psykolog blev nødvendig – Coronakrise Råd

Hej venner

 

Hvordan går det med jer ?

Jeg synes jeg kæmper lidt, med at holde hovedet stabilt og højt i disse tider.

Mine venner på instagram indikere i en rundspørge at de har det overvejende ens,  svært og ikke spor nemt. Jeg vælder selv rundt i alt fra dyb taknemelighed over at få en pause, til at kunne tilbringe så meget tid med mine piger, få styr på mit hjem og kunne være en ekstra god hundemor. Omvendt står jeg i en usikker  situation arbejdsmæssigt. 5 år er brugt på at knokle for det der føles som mit helt eget firma. Jeg elsker mit job og at se omsætningen på et’ døgn gå i nul er ikke til at bære. Vi lever af at samle mennesker, at bringe kollegaer sammen på alle tænkelige positive måder – nu er alle sendt hjem og det er forbudt at være sammen. Klumpen i min hals er på størrelse med en håndbold. Hvad skal der ske ? Jeg ved det simpelthen ikke på nuværende tidspunkt.

Jeg savner min hverdag så usigelig meget. Jeg savner at se mine veninder, min familie, at lave mad til pigernes venner, at tilbringe weekenderne med Jacob og hans børn og have udsigt til ferie og fest.

Der er intet at se frem i mod, jeg føler den dybeste tomhed… Verden er i stykker, jeg føler også jeg er gået i stykker på sin vis.

Vi bliver hjemme, vi lytter efter hvert et råd fra myndighederne, vi føler så meget respekt og beundring for alle dem der knokler på hospitalerne og alle dem i supermarkederne. Medfølelse sendes til alle dem der er syge, dem der mister, dem der er i karantæne, dem som er isoleret og alene. Mennesker bliver ensomme.  Livet går videre, det skal det jo,  men på en meget ukendt og utryg måde.

Jeg har haft dage hvor jeg bevist har fravalgt nyheder og skærmet mig selv for at kunne være så meget i overskud overfor mine piger som muligt. Det har kostet på søvnkontoen og på vægten, sådan er det for os der spiser på kedsomhed og følelser. Jeg svinger mellem at føle at jeg ikke kan gøre noget ved rigets tilstand, og jeg må tage en dag ad gangen, en time ad gangen – til at få komplet pres over hvornår vi kan mødes igen og verden er på ret køl  – åben og sikker.

Jeg har sparet med min psykolog veninde Vibeke Maigaard Jensen, vi talte om hvordan man passer bedst muligt på sig selv lige nu og de råd vil jeg gerne dele med dig. Vibeke kender mig virkeligt godt. Efter at have været klient hos hende igennem et helt år ved min skilsmisse ( for mange år siden ) ,blev vi enige om at tage vores relation til “next level” da jeg var færdig i hendes stol. Et venskab der er meget værdifuldt for mig. Hun kender alle mine reaktions mønstre og hjalp mig op på to ben igen. Jeg elsker hende.

Råd:

 

  1. Giv dine bekymrende tanker besøgstid. Beslut dig for at de negative/katastrofe tanker du går med kun må besøge dig i et bestemt tidsrum. Sæt tid af til at tænke f.eks 10 minutter. Når tiden er gået , skal du afvise tankerne med ” I er ikke velkommen nu”. Du skal gøre dit ypperste for at flytte dig fra dine tanker. Hør musik, dans, syng.. alt hvad der virker for at flytte tankerne.
  2. Beslut dig for hvordan du efterlever de anbefalinger myndighederne har givet. Lav en plan og følg den. Det vil give dig tryghed og mulighed for at handle aktivt. Vær aktøren i dit liv.
  3. Undgår at se for meget nyheder, du skal naturligvis følge med, men du behøver ikke se og lytte hele dagen. Det vil kun fordre dine mørke tanker.
  4. Dyrk yoga og meditation. Lyt til musik, dans, syng, se en god film. Leg med dine børn. Skriv dagbog og få dine tanker ned der og parker dem!
  5. Tænk positivt. Det hele går over igen og verden bliver på et tidspunkt god igen. Tænk på hvor mange af dine andre bekymringer som egentlig er blevet til noget ? Formodenligt ikke så mange. Vi mennesker har en tendens til at overtænke og bekymre os. Vi skal naturligvis bekymre os og tage forbehold, men det skal ikke overtage vores liv.
  6. Udnyt dine muligheder for at pleje dem du holder af, måske kan du få ringet mere end ellers. Nyd og værdsæt kontakten, måske kan du skrive et brev til dem vi elsker som vi ikke er tæt på lige nu ?

 

Det føles godt at gøre noget for andre for ikke at blive fanget i sine egen tanker og bekymringer. Du har med sikkerhed nogle i dit netværk der er isoleret alene, uden kæreste eller børn, eller nogle i det dårligt forhold,  nogle syge der har det ekstra svært. Del dit overskud ud, det er nu det gælder.

Tak for du læse med hele vejen og tak til Vibeke Maigaard Jensen for bidrage til dette post.

Pas godt på jer selv.

 

Bedste hilsner

Maise

 

 

1 kommentar

  • Nina

    Tak for gode råd til kaostankerne, jeg håber virkelig dit firma/job klarer krisen og kommer ud på den anden side 💜

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hvad skal jeg lave med mit barn ? 30 gode ideer