https://www.facebook.com/maiserygaard/Arbejdsglæde – før – under og efter Corona – Maise Rygaard
Turen går til Hamburg - igen

Arbejdsglæde – før – under og efter Corona

Arbejdsglæde – før – under og efter Corona

 

2020 bliver et år, der går videre i Danmarks- og Verdenshistorien. Året, hvor Coronapandemien ramte hårdt, på alle tænkelige måder. Særligt dansk erhvervsliv blev presset tungt på maven, da regeringen lukkede landet ned, og sendte alle dem, der kunne, hjem for at arbejde.

 

Det betød en hård opbremsning i det arbejdsliv, vi kender, og arbejdsglæden mange steder tog sig et gevaldigt dyk. Der sad, og sidder, fortsat mange derhjemme, lagt væk fra det vante arbejdsmiljø, kollegaerne og det sociale og faglige sparringsfelt. Teams, Skype og Zoom fik for alvor sit indtog i danskernes liv, hvor vi virtuelt mødtes, for at holde vores møder online. Selv jobsamtaler og medarbejderudviklingssamtaler foregik online. Det var slut med at gå sammen til frokost, sludderen ved kaffemaskinen, dele hjemmelivet og de små sjove historier fra ens privatliv og de fysiske møder, hvor vi udviklede os sammen gennem f.eks. sociale og virksomhedsrelaterede arrangementer.

 

Teambuilding er en forankret del af dansk erhvervskultur. Vi er vokset op med firmaarrangementer, teambuilding, sommerfester og julefrokoster, og med ét var alt dette væk. Noget der er så essentielt som, at vi ser hinanden i et andet lys, oplever hinanden uden for virksomhedens trygge rammer, måske ude af vores comfortzone, i en udfordrende aktivitet eller en ny humoristisk situation, der kan øge kendskabet til hinanden og fremme samarbejdet på arbejdspladsen. Alt dette var pludselig ikke muligt mere. Sikke en skam.

 

Arbejdsglæde skaber højere trivsel, den gode trivsel giver glade og mere tilfredse medarbejdere, der committer sig til virksomheden, opgaverne og resultaterne.

 

Trods tiden er udfordrende for mange brancher, er det afgørende ikke at glemme arbejdsglæden derude og huske, at det kan være lige så hårdt for den enkelte medarbejder at gennemleve denne krise, som det er for virksomheden og bundlinjen. Måske er der opsagt en del kollegaer? Måske er fremtiden utydelig for jeres branche? Måske er der usikkerhed internt?

Det er så vigtigt, at alle jer, der har lederansvar derude, at I husker dem, der sidder derhjemme, dem som mangler deres nærmeste kollegaer, sammenholdet, kollegaglæden og alt det vi henter af energi og sparring ved at være sammen med andre mennesker i vores dagligdag.

 

Lykke i denne nye hverdag handler om, at medarbejderne motiveres og styrkes i evnen til at frigøre sig fra de ting, der bremser, stopper eller lukker for de gode følelser. Gå på opdagelse i, hvad der gør mennesker glade, lige nu, set i lyset af alt det, som vi ved virker. Find din glæde med glæde. Byg din glæde på glæde. Glæden vil vokse hver dag.

 

Jeg har bedt forfatter og foredragsholder Thomas Flindt give 3 skarpe råd til at holde humøret og arbejdsglæden oppe i denne tid hvor mange arbejder hjemmefra. Thomas Flindt henviser til 2 kapitler i bogen Go’ Arbejdsdag – håndbog i arbejdsglæde og til et Dopamin-Boost fra hans arbejdsglæde foredrag.

 

Kapitel 1 Utilfredshed eller taknemmelighed (Go’ Arbejdsdag – håndbog i arbejdsglæde)

Thomas beder os her om at vælge fokus. Du har friheden til at vælge dit eget fokus, siger Thomas Flindt. Det kan godt føles som om der er blevet valgt for os i denne situation. Du er måske blevet hjemsendt og skal arbejde hjemmefra de næste par måneder. Men nu kan du være taknemmelig over, at du kan sætte en ny ramme for din arbejdsdag. Du kan nyde stilheden væk fra storrumskontoret. Du kan lave en ekstra god frokost i dit eget køkken. Du kan sidde i din yndlingslænestol når du tager det næste opkald fra din kollega eller en kunde. Du kan gå ud i haven og trække frisk luft i din næste pause. Du har fået 86.000 sekunder i dag. Har du brugt et af dem til at sige TAK.

 

Kapitel 5 At finde balancen mellem ansvar og fritid (Go’ Arbejdsdag – håndbog i arbejdsglæde)

Hvis du arbejder hjemmefra i denne tid, er det vigtigt at kende din arbejdsdag. Beslut dig for at arbejde fra 09.00 – 17.00 hvis det er din normale arbejdstid, når du er på din arbejdsplads. Lad ikke arbejdet glide over i aftenen, med mindre det er en specielt travl periode på dit arbejde. Skriv eventuelt 5 opgaver ned du skal arbejde på i dag. Beslut dig for at arbejde på de 5 opgaver og hold så fri herefter og nyd din fritid. Undgå hjemmekuller. Hvis du har arbejdet hjemmefra i dag, så lav en aktivitet ud af huset efter arbejde. Gå en tur i skoven. Gå en tur i en park eller gå til yoga / fitness eller badminton.

 

Få dit daglige Dopamin-Boost

At leve livet med eller uden begejstring er vel som at leve 2 forskellige liv. Men ALLE kan bringe lidt mere begejstring ind i livet. På mine foredrag taler jeg altid om at huske at fejre hverdagens små sejre. Når noget lykkes, stort eller småt, så sig: YES – det var godt. Er det du en ekstrovert person, så råbt det højt ud i lokalet: YES – det var godt. Er du en introvert person, så råb det højt inde i dig selv. Når vi fejrer en sejr (stor eller lille) så producerer vi dopamin i hjernen. Dopamin er et lykkehormon der giver velvære og overskud.

 

Du kan læse om Arbejdsglæde foredrag her

Du kan læse mere om Thomas Flindt her

Kilde til inspiration: Go’ Arbejdsdag – håndbog i arbejdsglæde v/ Thomas Flindt.

 

Jeg udlodder 3 bøger (Go’ Arbejdsdag – håndbog i arbejdsglæde – skrevet af Thomas Flindt) til dem der kommentere dette skriv. Vinderne findes 1-12-2020.

1 kommentar

  • Tina

    Er vild med Flindt. Har selv valgt at fokusere på det positive ved at være hjemsendt :

    Spare 2×44 min transport
    Ser min mand lidt mere inden han tager på job
    Kan nyde naturen i lys (altid mørkt når man kommer hjem)
    Gåtur med vapsen i frokost pause

    What is not to like. Ja ja savner mine kollegaer men de kommer igen….

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Turen går til Hamburg - igen